Inflation

Stigende kostpriser: Det bør du vide

Her på det seneste oplever vi en fælles problemstilling blandt vores kunder: Kostpriserne stiger, uden at salgspriserne følger tilstrækkeligt med. En af vores kunder beskriver det som, at hans virksomhed taber terræn til kostpriserne. Og det er desværre endnu et kedeligt eksempel på, at inflationen har sat sit præg på vores dagligdag.

Korrekt rapportering af kostpriser er især vigtig af to grunde.

For det første skal virksomheden selvfølgelig tjene penge, og så går det ikke, at dækningsbidraget er så smalt, at det ikke dækker de faste omkostninger.

Kostpris

For det andet skal man vide, hvor man kan tillade sig at give rabat og hvor man må se sig nødsaget til at hæve salgsprisen. Uden den rette rapportering springer problematikken dog oftest først frem, når varerne med højere kostpris bliver solgt.

Har din virksomhed styr på udviklingen af kostpriserne? Og hvad gør I for at modkæmpe tendensen? Mange fristes til blot at hæve salgsprisen med samme absolutte stigning, som ses ved indkøbsprisen. På kort sigt kan det fungere, men ofte er samme absolutte stigning ikke nok ift. et tilstrækkeligt dækningsbidrag på langt sigt.

Vi hjælper vores kunder med at holde skansen via skærpet rapportering, der opsnapper prisstigningerne og indikerer, hvor og hvor meget salgspriserne bør stige for at bibeholde et godt dækningsbidrag på langt sigt. På den måde navigerer vores kunder deres terræn med mere klarhed.

Uanset hvad man gør, så er pointen, at man ikke kan ignorere kostprisens indtog på dækningsbidragets terræn. Det koster.