Den manglende kundetype-inddeling i Business Central og Navision

Tre tips til at inddele dine kunder selv

80% af vores kunder har brug for at kunne inddele deres kunder i grupper; ofte i forskellige variationer af temaerne privat, offentlig virksomhed, OEM, håndværker, stat, osv. Men hvor er det felt, kære Microsoft? Vi har fået attributter på varerne, og tak for det. Men på kunder… ingen hjælp.

Kaffemaskine 2 i hovedhus

Hvad gør du så, indtil Microsoft kommer med en løsning? Her er et par mulige løsninger

  1. Du får din ERP-snedker til at lave feltet
  2. Du bruger et andet felt: Typisk er det bogføringsgrupper eller pris-/rabatgruppe
  3. Du opretter en dimension kaldet KUNDETYPE og tildeler den til kunderne

Vi anbefaler typisk vores kunder løsning nummer tre, fordi:

  • Du holder din Navision- eller Business Central-løsning fri for tilretninger
  • Du holder dig til standard Business Central og Navision og bruger standardfelterne til det, de er tiltænkt.
    • Der er for brugeren ingen skjulte hensigter med værdierne i feltet.
  • Du kan implementere brugen af kundetype med det samme, og du kan nemt ændre eller tilføje typer, hvis det bliver nødvendigt senere

Med en kreativ tilgang er det altså muligt at tilpasse Business Central og Navision efter ens egne behov. Prøv ad og fortæl os, om du lykkes! 🙂